top of page
  • תמונת הסופר/תירון ליפשיץ

קופת גמל להשקעה - הכסף הקטן שהופך לכסף גדול

עודכן: 26 בספט׳ 2023

מאת ירון ליפשיץ. פורסם 21.09.23


לאורך השנים המחוקק פועל למציאת איזון בין הגופים הפיננסיים בישראל לטובת האזרח. בתקופות מסוימות הכוח היה אצל הבנקים אשר הציעו מגוון דל של אופציות חסכון במדינה. בתי ההשקעות השונים הציעו השקעת כסף פנוי באמצעות ניהול תיקים אך סף הכניסה היה ועודנו גבוה (כחצי מיליון שקלים) ולא מאפשר ניהול יעיל של כספים עבור כולם.


הבשורה

בנובמבר 2016 נוצרה קופת הגמל להשקעה תחת מטריית קופות הגמל בפיקוח משרד האוצר והמוצר נהנה מהתקנות של מוצרי הגמל השונים – נקודה אשר מקנה לקופת הגמל להשקעה יתרון אדיר על פני מוצרי השקעה שונים בשוק.


אז מהי קופת גמל להשקעה ומהם היתרונות והמגבלות למוצר?

קופת גמל להשקעה הוא מוצר פיננסי שמאפשר לכל אזרח להשקיע כסף. מכיוון שהמוצר נופל תחת פיקוח קופות הגמל ניתן לחסוך בקופת גמל להשקעה דרך בתי השקעות מגוונים כגון ילין לפידות, מור בית השקעות ועוד ובנוסף, גם בחברות הביטוח כגון הראל, הפניקס, מגדל ועוד שמציעות קופות גמל להשקעה בנוסף למוצרי הגמל והפנסיה השונים.



איך משקיעים?

לקופות הגמל להשקעה ניתן להפקיד סכומים בגמישות מרובה נכון לשנת 2023 ניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה סכום מקסימלי של 76 אלף ש"ח. ניתן לחסוך בהפקדה חד פעמית, הוראת קבע חודשית או לשלב. עבור הניהול של הסכומים החברות גובות דמי ניהול. בשל התחרות הרבה בשוק בד"כ לא גובים דמי ניהול מהפקדה ודמי הניהול מהצבירה מתחילים ב 0.8% מהצבירה בחישוב שנתי. לרוב דמי הניהול הללו טובים מאלו שמוצעים בבנקים או ניהול תיק השקעות. הטבות של דמי ניהול מחייבים את הגוף המציע להתחייב לדמי הניהול לתקופה של 5 שנים ולאחר מכן הם רשאים לשנות את דמי הניהול.


איך בוחרים מסלולי השקעה?

כאשר משקיעים את כספכם בקופת הגמל להשקעה ניתן לבחור בין מסלול השקעה עיקרי או לחלק את הכסף בתוך הקופה למספר מסלולים. אפשרות זו היא עוד יתרון לקופת הגמל להשקעה שכן היא מעניקה את האפשרות לנהל סוג של תיק השקעות וליצר פיזור בין מסלולים בעלי רמת סיכון שונה.

הסיכון בהשקעות נמדד בד"כ לפי מידת החשיפה למניות אשר משופעת ממצב שוק ההון. המושג סיכון-סיכוי משמעו שככל שנסכן את כספנו יותר בצורת חשיפה למניות, נצפה לתמורה (סיכוי לתשואה) גדולה יותר עבור כספנו אך כך גם הסיכון גדל ובתקופה של ירידות בשוק ההון מי שחשוף ברמה גבוה למניות ירגיש את הירידות בצורה הכי משמעותית.

להבדיל מתיק מנוהל אין אפשרות לבחור את המניות או החברות בהם תרצו להשקיע בהם באופן ישיר. משמע, לא באמת תדעו אם כספכם מושקע במניות אפל, אמזון וטבע אך כן תוכלו לבחור את רמת החשיפה למניות ובמקרים מסוימים גם את אופי ההשקעות. קופות הגמל להשקעה מציעים מספר מסלולים שניתן לבחור ביניהם (או לשלב) אשר מאושרים ע"י משרד האוצר. המסלולים המוצעים הם בד"כ: כללי (סביבות 50% +/- חשיפה למניות), מניות (לפחות 70% חשיפה למניות), אג"ח עם אחוז מסוים חשיפה למניות (בד"כ נע בין 10%-25%), מסלול הלכה (כשר), מסלול קיימות (מסלול ירוק) וגם מסלולים מחקי מדדים שונים כגון 500SP, ת"א 35, שקלי קצר, תל בונד ועוד. כל חברה מציעה מבחר שונה של מסלולים.


במידה ואני מעוניין למשוך את הכסף, האם יש קנסות?

מלבד דמי הניהול השנתיים תדרשו לשלם מס רווחי הון של 25% ריאלי רק על הרווחים שקופת הגמל להשקעה ייצרה עבורכם בתקופת החסכון וזאת רק בעת המשיכה/פדיון של הקופה.

קופת הגמל להשקעה נזילה לחלוטין וניתן למשוך סכומים (חלקיים או את מלוא הצבירה) בכל עת ללא קנסות משיכה או יציאה.

בנוסף, מי שמשאיר את החסכון עד גיל 60 יכול להמיר את הצבירה לקצבה חודשית ואז להנות גם מפטור על מס רווחי הון וגם מקצבה פטורה ממס.



מה ההבדלים בין בתי ההשקעות השונים?

בין הגופים המנהלים השונים ניתן לראות לאורך השנים הבדלים בתשואות בהשוואת מסלולים דומים. בחירת המסלול הנכון היא אינדיבידואלית ויש לקחת בחשבון מאפיינים רבים בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם כגון טווח השקעה, מידת סיכון מועדפת, ייעוד החסכון ועוד הרבה. לצורך כך מומלץ תמיד להיפגש עם בעל רישיון פנסיוני ממשרד האוצר שיוכל לעזור ולנווט בין שלל האפשרויות ולבצע התאמה נכונה לצרכים של כל משקיע.


בטבלה ניתן לראות חברות שונות עם אותם מסלולי השקעה ותוצאות שונות לאורך השנים :

*נתוני השוואה בין מסלול כללי בגופים נבחרים כפי שמוצג באתר גמלנט של משרד האוצר. הנתונים רלוונטיים לתאריך 14/9/2023 ומציגים השוואת תשואות לפי תקופה של 12 חודשים אחרונים, 3 שנים אחרונות ו-5 שנים אחרונות.



לסיכום

בין אם אתם מעוניינים לחסוך לבית, לרכב, להגשים מטרות חיים או לתגבר את הפנסיה, קופת גמל להשקעה זה המוצר עבורכם. המון משפחות בוחרות במוצר זה כמקור החיסכון העיקרי לילדים לשנים ארוכות בזכות גמישות המוצר, הפשטות שלו והתוצאות החיוביות לאורך זמן במיוחד בטווח הארוך.


הכותב הינו סוכן פנסיוני בחברת מדדים סוכנות לביטוח פנסיוני בע"מ.

אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page