top of page
  • תמונת הסופר/תאיתן מזרחי

סיום העסקה? הכירו את ה161 החדש

מאת איתן מזרחי פורסם 14.12.2023


לאחר מספר דחיות בפרסום הנוסח החדש של טופס 161, החל מינואר 2024 בכל סיום העסקה יחויב המעסיק למסור את טופס ה161 (מסמך סיום העסקה) החדש. לפני השינוי, בסיום עבודה המעסיק מחויב למסור לנו 2 מסמכים, האחד הוא מכתב סיום העסקה (נקרא גם מכתב שיחרור) שבו הוא מפרט שכל כספי הפיצויים מגיעים לנו ואין לו התנגדות לשחרר אותם יחד עם תאריך ההצטרפות ועזיבה העבודה. והמסמך השני הוא טופס 161 שבעצם פירט כמה מגיע לנו בפיצויים ומתוך הפיצויים כמה כסף פטור ממס וכמה יש עליו מס במידה ונרצה להוציא את הפיצויים.



מה זה טופס 161?

טופס 161 מהווה הודעת מעסיק על פרישה מעבודה אשר לה הוא מחויב ובה מתאר את פירוט העתודות והמענקים שייעד עבור הפורש.

במתכונתו הישנה נדרש מהעובד למלא טופס משלים 161 א' ובו מסר את ההנחיות שלו הכיצד לנהוג בכספיי הפיצויים.

בטופס 161 החדש אין צורך עוד ב161 א' ובמסגרתו כל ההנחיות מועברות לפי תרשים הזרימה כדלהלן:


אנשי מקצוע ומעסיקים פנו אלי לאחרונה בשאלה : מהי המשמעות של הטופס החדש?

ראשית כאחד שאמון על מחלקת הפרישה בסוכנות יצא לי לטפל באלפיי מקרים בנושא ולייעץ לאורך השנים למעסיקים וכמובן לפורשים. באופן כללי אין כל שינוי בתוכן הטפסים, אלא בפישוט התהליך ותיקון מגרעה גדולה שהייתה בצורך לקיחת האחריות וסיוע לעובד בעת פרישתו שלא פעם היה נופל בין הכיסאות וזאת באמצעות הטלת אחריות ברורה על המעסיק וחייבו להיות מעורב בסיום העסקתו של העובד.

לצערי, לא פעם אני נתקל בתיקים שלא הועברו הנחיות בגין סיום העסקה, התיקונים לחוק ממש היו מתבקשים עקב העוול שנגרם לאלה שלא ידעו שעליהם לקבל אישורים כאלה, ונאלצו למשוך בשלב מאוחר יותר את הכספים ולשלם מס גבוה.

בשנים האחרונות בוצעו מספר שינויים מרכזיים שמס הכנסה השית במטרה לצמצם את מרחב הטעויות לפורש וכן לייעל ולמתן את העומס הגדול על פקיד השומה, לדוגמא :

רצף קצבה אוטומטי 01/2017

הגברת המוערבות של המעסיק בתהליך סיום העסקה של העובד הפורש 01/2024



באילו מקרים העובד פטור מלמלא את חלקו בטופס (חלק ב') להלן תנאים מצטברים:

1.כספי הפיצויים שהופקדו לאחר שנת 2008 ממעסיק זה בקופות ביטוח/קופות גמל, או שכל כספי הפיצויים הופקדו לקרן הפנסיה.

2. סך כספי הפיצויים שהופקדו בקופות הגמל לקצבה הינם מתחת לתקרת הפיצויים לרצף קצבה אוטומטי  

(נמוכים מ- 392,770 ₪ או נמוכים מ39,300 ש"ח כפול מספר שנות עבודה.  התקרה הגבוהה מבניהם).

***התקרות מעודכנות לשנת 2023

3. העובד לא קיבל מהמעסיק מענק במזומן (אם המענק הופקד לקופת גמל זה תקין)

4. אין ברצון העובד למשוך חלק מכספי הפיצויים או לבצע רצף פיצויים.


ואחרי שציינתי זאת עדיין האחריות על ניצולת נכונה של מקלטי המס מוטלת על הפורש וחשוב שיבצע תיכנון מס נכון בעת הגעתו לצומת דרכים בפרישה.


והכי חשוב

אין תחליף לאיש מקצוע! לקבלת הצעה לתכנון פרישה השאירו פרטים > 


קצת עלי

איתן מזרחי, מנכ"ל משותף, מתכנן פיננסי ומנהל תחום הפרישה בסוכנות מדדים. מעל ל17 שנות ניסיון בענף, מתמחה במתן פתרונות לבכירים ומרצה בתחום הפנסיוני.

מתמחה בליווי לקוחות לקראת פרישה תוך התחשבות בצרכי המבוטח, היבטי מיסוי, תכנון לגיל השלישי ופיננסים. איתן הוא סוכן פנסיוני בעל רישיון ממשרד האוצר, תואר שני MBA ותעודה מטעם איגוד המתכננים הפיננסים CFP.


דיסקליימר

אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד.


 




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page