top of page
  • תמונת הסופר/תירדן פינטוק

מעסיקים קטנים : הסוף לבעיות בהפקדות לפנסיה

מאת ירדן פינטוק, פורסם 05.01.23


הפרשות לפנסיה

כיום כל מעסיק מחויב בהפרשות פנסיונית עבור העובדים שלו. כל מעסיק מעביר את התשלום בצורה כזו או אחרת ישירות לקרן הפנסיה- באמצעות סוכן פנסיוני, העברות בנקאיות או מס"ב.

כאשר המעסיק מעביר תשלום לגוף המוסדי הוא מצרף דוח פיצול ואישור העברה.

עפ"י חוק על המעסיק להעביר את ההפרשות הפנסיוניות עבור עובדיו עד -7 ימי עסקים מיום תשלום שכר העבודה ולא אחרי ה15 לחודש.

הפקדות לפנסיה לאחר ה15 לכל חודש

  • במקרה זה המעסיק עלול לקבל דרישה מהגוף המוסדי הנקראת תשלום ריבית פיגורים ובמקרי קיצון מקרה זה עלול להגיע לתביעה בגין פיצוי הלנות שכר.

  • חוסר סנכרון בהעברה לבין מה שאמור להיות משולם בפועל.

  • הגוף המוסדי לא מודיע על כך שהתקבלו הכספים ושבוצע שיוך עבור העובד.

  • פגיעה בזכויות העובד בשל אי הפקדות במוצריו הפנסיונים, כגון: אי כיסוי עבור נכות ושאירים, פגיעה בחיסכון.


הפקדות מסודרת לפנסיה עבור העובדים

על מנת לפתור על הבעיות הללו – בוצעה רפורמה בשנת 2016, בה הוחלט לבצע הפקדות מעסיק דרך ממשק אחיד הנקרא ממשק מעסיקים. מדובר בתקנה "מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים במשק החיסכון הפנסיוני".

מטרת התקנה הינה מניעת טעויות בהפקדות עבור העובד וזאת על מנת לא לגרוע בתנאים הפנסיונים שלו ובנוסף מניעת הצטברות חוב של המעסיק וצבירת ריבית פיגורים.


תהליך הדיווח במבנה האחיד מתבצע באופן הבא:

  1. המעסיק מדווח לגוף המוסדי על אופן התשלומים למוצר הפנסיוני של העובד ומהו סכום התשלומים שהופקדו בגין אותה קופה.

  2. הגוף המוסדי מחויב להעביר היזון חוזר על עצם קליטת הדיווח ועל אופן רישום זכויות העובד במערכות המידע שלו.

  3. לחילופין במידע ולא בוצע שיוך הכספים מסיבה מסוימת על הגוף המוסדי להחזיר היזון חוזר ולעדכן את המעסיק על היזון שלילי.

  4. היזון חוזר כאמור מאפשר למעסיק לערוך בקרה על אופן הטיפול של הגוף המוסדי בכספי שהפקיד בעבור החיסכון הפנסיוני של עובדיו.

הרפורמה בתקנות התשלומים :

2016- התקנה הייתה חלה על מעסיקים שלהם יש יותר מ100 עובדים.

2017- בנוסף התקנה החלה להיות גם על מעסיקים שלהם יש בין 50-100 עובדים.

2018 – בנוסף התקנה החלה להיות גם על מעסיקים שלהם יש בין 21-50 עובדים.

2019 – בנוסף התקנה החלה להיות גם על מעסיקים שלהם יש בין 11-20 עובדים.


ומה כעת ב2023?

כעת על מנת שהדיווח יתבצע בצורה אחידה ותקינה לרוב האוכלוסייה החל מ-2023 התקנה תיכנס לתוקף גם עבור מעסיקים שלהם יש שלושה עובדים או יותר.

מי עדיין פטור מדיווח במבנה האחיד?

מעסיק שלו יש 2 עובדים שכירים בלבד.


כותרת מכתב לדוגמא שיצא למעסיקים



מעסיקים שלא יבצעו את ההפקדות והדיווח במועדים ובאופן המוכתבים בחוזר, צפויים לקנסות כבדים.

באחריות המעסיק להפיק את הקובץ מתוכנת השכר מדי חודש בחודשו, ולהעביר אותו לסוכנות הביטוח או מנהל ההסדר הפנסיוני של החברה. אלה יבצעו בקרה על הנתונים שבקובץ ויעבירו דיווח לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות חברות הביטוח. התקנה מחייבת את המעסיק לדווח על כל שינוי או הפסקה בתשלום רכיב פנסיוני באותו החודש בו זה מתבצע, ולא רטרואקטיבית. כך, היצרנים השונים מקבלים תמונת מצב בזמן אמת, עם שליחת קובץ השכר וכך בעצם זכיותיו של העובד אינן נפגעות.



אז מה עושה מעסיק קטן (פחות מ11 עובדים)?

הדרך הקלה ביותר היא ליצור קשר עם מתפעל. גורם שיוכל לעזור בהקמה דיגיטילית של הקובץ פנסיה של העובדים על מנת להתחיל להעביר כספים בצורה תקינה ודיגיטלית. בנוסף חברות הפנסיה מציעות היום בפורטל מעסיקים פיתרון צר ורחב לתשלומים של כל העובדים.


ואם כל עובד נמצא בקרן פנסיה אחרת?

זה לא משנה, ניתן עדיין להעביר לכל חברה בנפרד אבל צריך קובץ ממשק מעסיקים. לחילופין חברות הביטוח וקרנות הפנסיה יכולות לעזור במתן פיתרון כולל.


לסיכום: למרות הקושי בהתאמה למבנה הדיווח האחיד, דיווח תקין הינו חיוני לרישום זכויותיו הפנסיוניות של העובד, ומאפשר שיוך מהיר של כספים לחשבונות החיסכון של העובדים. דיווח ממוכן ואחיד מייעל את תהליכי העבודה של המעסיקים ושל הגופים המוסדיים.


קצת עלי

ירדן פינטוק, מנהלת לקוחות בסוכנות מדדים, אחראית על ניהול התפעול ובקרה שוטפת מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות. בעלת ניסיון של למעלה מ5 שנים בתחום הכספים ובהתנהלות מול חברות ביטוח וגופים פיננסים. נותנת שירות וליווי ללקוחות הסוכנות. בעלת תואר ראשון בביטוח במכללת נתניה, בתהליך רישיון פנסיוני לאחר סטאז'.



אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page