top of page
  • תמונת הסופר/תרוי דותן

אז במה כדאי להשקיע?

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

מאת רוי דותן פורסם 23.11.2023


אז במה כדאי להשקיע? ואיך אפשר להתעשר בזמן קצר? שאלה שחוזרת על עצמה הרבה בשיחות סלון ומפגשים חברתיים ובכללי נושא מעניין לדיון. והאמת, מי מאתנו לא היה רוצה להשקיע במשהו ולהתעורר מחר בבוקר עם פלוס מיליון ₪ בחשבון הבנק שלו.

לצערנו לא כך עובד העולם, יש ציטוט של מסי שאומר "לקח לי 17 שנים ו114 ימים להפוך להצלחה בן לילה" ובהתאמה לכך עובד גם שוק ההון, כאשר נותנים להשקעה טווח זמן ארוך יותר, ככה אפקט הריבית דריבית עובד יותר לטובתנו וככה ההשקעה שעשינו בעתיד תהפוך ל"הצלחה בן לילה".



אז לאחר שהבנו שאין באמת הצלחה בן לילה, נתעמק בשאלה איפה הכי כדאי להשקיע?

יש מגוון רחב של תשובות, כיום קיימות מספר אפשרויות השקעה במגוון רחב של מוצרים, לדוגמה, קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, השקעות אלטרנטיביות ועוד. כאשר לכל אחד מהמוצרים יתרונות וחסרונות משלו.

בנוסף למגוון המוצרים הרחב שקיים היום בשוק, לכל בית השקעות /חברת ביטוח קיימת מדיניות ותחומי השקעה שונים שמייחדים ומהווים יתרון עבור כל חברה באשר היא, מגוון רחב של מסלולי השקעות שתמהיל ההשקעות שלהם נבנה בצורה שונה מהמתחרים, דמי ניהול שונים, ורמת שירות שונה.


ואנו נותרים עם השאלה, אז לאן כדאי לנתב את החסכונות שלנו?

קשה לענות על השאלה הזאת ללא בירור צרכים ואפיון לקוח בצורה אינדיבידואלית. אנלוגיה טובה לכך היא אדם שמגיע למסעדה ומבקש מהמלצר שימליץ לו מה לאכול, מלצר טוב ידע לשאול את הלקוח מה ההעדפות שלו, אם יש לו רגישויות למאכלים שונים, ובהתאם לכך יכוון את ההמלצה שתקלע לטעמו האישי של הלקוח.

כיום כל אדם בישראל מושקע בשוק ההון, בין אם עשה בחירה מודעת לכך, ובין אם מבין בהשקעות, דרך המוצרים הפנסיונים שלנו אנו חשופים לשוק ההון במידתיות מסוימת. כמובן שהמטרה של כל אחד היא שימור ההון והגדלתו ע"י ניהול סיכונים נכון.

ניהול סיכונים נכון בא לידי ביטוי כבר בהיכרות הראשונית שלנו מול הלקוח, אנחנו צריכים להבין את טווחי ההשקעה הרצויים, את מידת הסבלנות כלפי עליות וירידות בבורסה, ואת החוסן המנטלי שלו להישאר ממושמע כאשר מתרחשים שינויים בשוק.

וורן באפט, אחד המשקיעים הכי אגדיים אי פעם אמר "אנחנו לא צריכים להיות חכמים יותר מכל השאר, אנחנו צריכים להיות ממושמעים יותר מכל השאר".

כמו שלכל אדם העדפה שונה באוכל, כך גם בהשקעות לכל אדם יש העדפות שונות, ותפקידנו לעזור לו לגלות מה הן ולבנות עבורו תכנית השקעה שמבוססת לפיהן. פה נכנס בירור הצרכים, במהלכו אנו בודקים את גילו של הלקוח, מצב משפחתי, מצב רפואי וגובה החיסכון הקיים שעומד לרשותו כיום.

לדוגמה, לקוח צעיר ללא ילדים עם צבירה נמוכה יחסית במוצרים הפנסיונים שלו יכול לקחת על עצמו סיכון גבוה יותר ולהגביר את החשיפה שלו למניות בתיק, מאחר וטווח ההשקעה שלו ארוך ואנו מעוניינים לעזור לו להגדיל את פוטנציאל התשואה שלו. התפקיד שלו לאחר קבלת ההמלצות ויישום בפועל הוא להיות כמו וורן באפט, ולהישאר ממושמע, לא להיבהל כאשר יש ירידות בשוק ולבצע שינויים ובעצם כך לקבע את ההפסד אלא להבין שטווח ההשקעה ארוך והשוק בסופו של דבר יתקן וידע להניב תשואה עודפת.

ככל שנתמיד בתכנית המקורית ולא נעשה שינויים בתיק, בהכרח נרוויח יותר לאורך השנים.



לעומתו, אנו יכולים לפגוש לקוח בשלב מאוחר יותר בחייו, כאשר נשוי עם ילדים או קרוב יותר לגיל הפרישה, ועיקר עניינו הוא שימור ההון לקראת הפרישה שלו, נתאים לו השקעה סולידית יותר שתענה על צרכיו. ככה בזמנים של ירידות בשוק ההון התיק שלו יפגע פחות והוא יוכל לשמור על שקט נפשי בידיעה שכספו מושקע באפיקים אחרים סולידיים יותר שמותאמים לאופיו.

וכן גם הוא יצטרך לנהוג כמו וורן באפט, ולהישאר ממושמע!

שוק ההון יכול להציג שנים טובות עם רווחים גדולים מאוד, והוא צריך לדעת לא להתפתות ולעשות שינוי בתיק, ולדבוק בתכנית המקורית שלו, מאחר ואין לדעת איך יתנהג השוק כאשר יגיע הזמן לפדות את כספו.

בין המוצרים שמשווקת הסוכנות: בתחום הפנסיוני- קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל.
בתחום הפיננסי- קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה, פוליסות חיסכון והשקעות אלטרנטיביות.

לכל מוצר מסלולי השקעה שונים ומגוונים שלפי בירור הצרכים אנו עושים את ההתאמה האישית בעבור כל לקוח.


קצת עלי

רוי דותן, שחקן כדורסל חובב :), מנהל תיקים פנסיונים ופיננסים בתהליך הוצאת רישיון פנסיוני, נותן שירות ללקוחות פרטיים ועסקיים.


דיסקליימר

אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page