top of page
  • תמונת הסופר/תתומר לוי

מהי פוליסת חיסכון ולמה היא מייצגת את עולם ההשקעות החדש?

מאת תומר לוי. פורסם 14.2.22


בשנים האחרונות פוליסת חיסכון מחליפה בהדרגה את ניהול תיק ההשקעות, תוכניות החיסכון והפקדונות המסורתיים בבנקים, ומהווה תחליף אידיאלי כמכשיר חיסכון לטווח בינוני והארוך. יתרונות פוליסת חיסכון בכל הנוגע לגמישות הפעולה והתשואות הנאות הופכות אותה לבחירה האידאלית גם לחסרי ניסיון בהשקעות בשוק ההון.


מהי פוליסת חיסכון ?

פוליסת חיסכון היא מוצר של חברות הביטוח, אשר מיועד לחיסכון לטווח בינוני ארוך. למרות המילה "פוליסה", זהו כלי לחיסכון והשקעה בלבד ללא רכיב של ביטוח. בשונה מחיסכון פנסיוני, בו שומרים כסף לגיל הפרישה, הכסף שחוסכים בפוליסת חיסכון יכול לשמש אתכם כבר עכשיו. הוא לא "נעול" עד לפנסיה, אלא זמין למשיכה, באופן חד פעמי או משיכה חלקית בכל פעם שתרצו. פוליסת חיסכון היא מכשיר השקעה בשוק ההון, כאשר הלקוח בוחר מסלול השקעה ברמת סיכון המתאימה לצרכיו ולאופיו, ומנהלי ההשקעה של חברת הביטוח מנהלים אותו עבורו במטרה לצבור תשואות. העלות של פוליסת חיסכון עבור החוסך היא בדמי הניהול, שנעים סביב ה- 0.9% לשנה. המיסוי הוא 25% מס רווח הון ריאלי בפידיון בלבד.

בפוליסת חיסכון דמי הניהול ירדו בהתאם לצבירה שאתם מפקידים.

תשואות לדוגמא בפוליסת חיסכון בחברות שונות במסלולים הכללים (עד כ-45% מניות):

פוליסת חיסכון הראל מגוון (12.2021)



פוליסת חיסכון הפניקס (12.2021)


יתרונות פוליסת חיסכון

  • משיכה חופשית ללא הגבלה: ניתן למשוך את הסכום שצברתם בפוליסת חיסכון בכל עת, ללא נקודות יציאה מוגדרות או קנסות. בנוסף, ישנה אפשרות למשוך סכום חודשי קבוע מהכספים שנמצאים בפוליסת החיסכון, באופן שעשוי להזכיר קצבה.

  • השקעה בנכסים לא סחירים: דוגמאות לנכסים לא סחירים בהן משקיעות פוליסות החיסכון כוללות תשתיות, קרנות השקעה פרטיות, נדל"ן מניב ועוד. כך מקבלים גיוון בהשקעה ופיזור של הסיכון שהם יחודיים לפוליסה פיננסית ואינם נהוגים בסוגי השקעות אחרים כמו קרנות נאמנות או קרנות סל. נכסים בלתי סחירים פחות רגישים לתנודות בשוק ההון ויעזרו לשמור על יציבות התיק גם בתקופות בהן שוק ההון חווה נפילות.

  • מסלולים ודחיית מס: ניתן לעבור בין מסלולי השקעה מבלי לשלם על כך מס, תשלום המס נדחה למועד המשיכה של הכסף. כל חברת ביטוח מציעה מספר מסלולי השקעה בעלי סיכון שונה. מגוון המסלולים קטן אמנם מאשר בקופות גמל או קרנות נאמנות, אך עדיין יש מבחר. תוכלו להתייעץ עם מומחה פנסיוני כדי לבחור מסלול המתאים לכם.

  • דמי הניהול: בפוליסות חיסכון הם קבועים ואי אפשר לשנותם חד צדדית, ובנוסף, אין עלויות נוספות כגון: דמי משמרת/דמי ניהול פיקדון כמו בבנק.

  • ניהול השקעות מקצועי: חברות הביטוח בישראל עוסקות לא רק בביטוח, אלא גם בהשקעות. חברות הביטוח מנהלות את קרנות הפנסיה הגדולות בארץ וקרנות השתלמות. עובדים בהן מנהלי השקעות וותיקים ומנוסים.

  • חברות ביטוח קטנות יותר, בהן מערך הפנסיה וההשקעות אינו מפותח, פועלות בשיתוף פעולה עם בתי השקעות שונים כמו אלטשולר-שחם, ילין לפידות, מיטב-דש, מור, אקסלנס וכו'.

  • אפשרות להלוואה בתנאי ריבית טובים על חשבון החיסכון. כך במקום למשוך את הכסף ולשלם עליו מס רווח הון, אתם ממשיכים להשקיע אותו ומקבלים הלוואה שגובהה עד 80% מהחיסכון ובריבית פריים מינוס. היתרון בהלוואה הוא שאתם מקבלים את הסכום הנדרש לכם ובמקביל ממשיכים לצבור תשואה על ההשקעה שלכם.

  • סכומי הפקדה גמישים: החוק אינו קובע סכומי מינימום או מקסימום לפתיחת פוליסת חיסכון או להפקדה אליה. חברות הביטוח יכולות לקבוע סכום מינימום לפתיחת פוליסה פיננסית, למשל 50,000 ש"ח ומעלה. תוכלו להפקיד סכומי כסף משתנים במועדים לא קבועים, ומינימום ההפקדה נמוך. בפוליסת חיסכון אין צורך להתחייב על מספר תשלומים או על סכומם. ניתן להפקיד סכומי כסף קבועים בכל חודש ו/או לבצע הפקדה חד פעמית.

  • הטבת מס לילידי 1948 ומטה ישנו פטור ממס רווח הון (עד לתקרה הקבועה בחוק).


למי מומלץ לחסוך דרך פוליסת חיסכון

מכיוון שסכום המינימום הנדרש להשקעה הוא נמוך, פוליסה פיננסית היא מכשיר חיסכון מצוין לכל אדם שמעוניין להשיג תשואה על השקעתו.

תיק השקעות מנוהל, לשם ההשוואה, דורש מינימום השקעה של 300,000 ש"ח לפחות (תלוי בבית ההשקעות). בפוליסת חיסכון אין סכום מינימלי לכן המסקנה היא שפוליסת חיסכון היא כלי השקעה מתאים לכל אחד ולכל סכום.

פוליסת חיסכון מתאימה מאוד למי שמעוניין בהתנהלות גמישה, המאפשרת הפקדת סכומים משתנים בתקופות משתנות. בפוליסת חיסכון אפשר גם למשוך את הכסף (כולו או חלקו) בכל זמן, מבלי לשלם קנסות או להיות מוגבלים לנקודות יציאה מסוימות.

מאחר ומדובר בכלי השקעה בשוק ההון, הוא אינו מומלץ לטווח קצר(פחות משנה), כדי להיות פחות חשופים לתנודות בשוק ההון ולאפשר לחיסכון לתקן את עצמו לאחר תקופה של הפסדים.


הטבת מס דרך סעיף 125ד' לפקודת מס הכנסה

פוליסת חיסכון נותנת יתרון מיבני בגילאים המבוגרים בזכות תקנה מיוחדת בשם 125ד' שנותנת פטור רווח הון עד לסכום רווחים מסוים בכל שנה.

המשמעות היא ששווה להשקיע במוצר על פני כל מוצר אחר בגלל הטבת המס למי שזכאי (ילידי 48') יתרון כלכלי ומיסויי ברור.

סעיף 125ד' לפקודת מס הכנסה נותן פטור ממס רווח הון על הריבית בגין כספים הנמצאים בפוליסת חיסכון. ההטבה יכולה להיות הטבת יחיד או הטבה זוגית, במידה ושני בני הזוג עומדים בקריטריונים הקבועים בחוק.

התנאים לקבלת הטבה: אחד מבני הזוג הגיע לגיל פרישת חובה בשנת המס ונולד ב- 1948 או קודם לכן. הטבת המס לשנת 2022 היא 13,800 ליחיד ו16,920.

לסיכום:

פוליסת חיסכון כמוצר השקעה נחשב כיום לפיתרון האידיאלי להשקעת כסף לטווח ארוך. מתאים במיוחד לאנשים שרוצים שהכסף יעבוד בשבילם, לא מעוניינים לעסוק בתפעול ההשקעה באופן אקטיבי ומחפשים שקט נפשי.


קצת עלי

בעל רישיון דואלי ממשרד האוצר לניהול השקעות וכסוכן פנסיוני. במעבר לעצמאות לאחר 17 שנים בבתי השקעות החלטתי להתלות את רישיוני לניהול תיקי השקעות ולהתמקד בטיפול בלקוחות פרטיים בנושא השקעות, פיננסים ופנסיוני.



הכותב הינו סוכן פנסיוני בחברת מדדים סוכנות לביטוח פנסיוני בע"מ.


אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.







227 צפיות0 תגובות
bottom of page