top of page
  • תמונת הסופר/תדדי לוי

מה עושים עם הפיצויים - כתבה ראשונה בסדרה

עודכן: 24 באפר׳ 2022

מאת דדי לוי. פורסם 19.04.22


שוק העבודה בימי הקורונה וכיום

כתבות רבות נכתבו בשנתיים הסוערות של הקורונה על שוק העבודה בישראל. בזמן שתושבי ישראל נהנו משנים של פריחה ושגשוג כלכלי טרום הקורונה, התגאתה המדינה באחוז המועסקים הגבוה שלה, או כהגדרתה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) –

מספר דורשי העבודה, שעמד בשנת 2020 על נתון מדהים של 3.6%, קפץ בחדות עקב סגרי הקורונה למשך שנתיים כמעט.

מנתונים של החודשים האחרונים אנו רואים תיקון חד וחזרה לשגרה מהירה מהצפוי ונתוני התעסוקה כיום מצביעים שמספר דורשי העבודה חזר כמעט לרמתו טרום הקורונה ועומד על 5.1%. (מקור: דיווח מאתר הלמ"ס מרץ 22).



הקורונה שינתה סדרי עולם. עוד יפורסמו המון מאמרים וספרים שיתארו את השינויים שקרו בתחומי החיים השונים אבל בתחום העבודה ניתן כבר לראות מספר מגמות. שכר הבסיס והשכר הממוצע עלה בכ-10% לפי דיווחים ממקורות שונים, בנוסף, מעסיקים רבים מדווחים על קשיים במציאת עובדים מיומנים וניתן גם לומר, שהדינמיקה בין המעסיקים לעובדים השתנתה, וכיום יש לעובדים הרבה יותר כוח בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה.

במאמר זה לא אכנס לסיבות ולגורמים שהביאו אותנו למצב הנתון אך כן נתייחס לשינויים שנגרמים בעקבותיו. משמעות שינוי מאזן הכוחות בשוק בין המעסיקים למועסקים הביא למצב בו רבות של עובדים שינו כיוון, החליפו עבודות ותחלופת העובדים והמשרות גבוה מאי פעם.


אז החלטתי לעזוב עבודה – מה נדרש ממני?

עובד שמסיים לעבוד מכל סיבה, צריך לבצע עזיבת עבודה מסודרת. בעוד רוב המעסיקים יודעים את המחויבות שלהם – לא תמיד העובדים יודעים איך להשלים את הפאזל או מה לעשות עם סט המסמכים שהם מקבלים מהמעסיק.

בעת עזיבת עבודה על המעסיק לספק בזמן סביר לאחר סיום ההעסקה, טופס 161 ומכתב שחרור.

סט מסמכים זה, בעצם מגדיר לרשות המיסים/לקרן הפנסיה ולכל דורש- הודעה רשמית על סיום העסקה תחת אותו מעסיק וסיום ההפקדות מאותו מעסיק לקופת הפנסיה/ קרן ההשתלמות וכל המוצרים הפנסיונים. הדבר הראשון שצריך לעשות זאת – לדאוג שהמעסיק העביר את הדיווחים למוצרים הפנסיונים ו/או לסוכן הביטוח.


לא הבנתי, הפנסיה זה בעצם הפיצויים שלי?

בדיוק כך. רבים לא יודעים זאת, אך חלק בלתי נפרד מההפרשות לפנסיה מקורם בפיצויים שמושלמים חודשית לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים. לדוגמא : עובד מרוויח שכר של 10,000 ₪ - המעסיק מפריש לפנסיה סכום אחד שמורכב מ3 רכיבים : החלק של העובד 6%, חלק של המעביד 6.5% והפרשה לפיצויים 8.33%. זאת אומרת, שהמעסיק מפקיד לקרן הפנסיה סכום אחד שכולל בפנים את הפיצויים (על שכר של 10 אלף שקלים מדובר בערך על 2,000 ₪ הפקדה לחיסכון שכוללת בפנים את הפיצויים).

בעת עזיבת עבודה נדרש מהעובד להחליט מה עושים עם רכיב הפיצויים. פה יש שתי אפשרויות : לפדות את הפיצויים או להשאיר אותם בתוך הקופה (יש מושג שנקרא רצף קצבה).


לפדות או להשאיר את הפיצויים?

המלצה גורפת וחד משמעית היא לא להוציא את הפיצויים.

זוכרים שאמרנו שהפיצויים הם חלק בלתי נפרד מהחיסכון בפנסיה ולפרישה – אז המשמעות של הוצאת הפיצויים היא לפגוע אנושות בקצבה העתידית שלנו – בפנסיה שאנו נקבל בגיל 67. עיקרון מוביל הוא שאם לא חייבים את הכסף אז לא נוציא את הפיצויים. השארת הפיצויים בתוך קרן הפנסיה מקנה לנו רווח כפול - גם נגדיל את הפנסיה העתידית, גם נרוויח רווח הון אדיר במשך השנים שהכסף יעבוד בשבילנו בשוק ההון וגם לא נשלם מס בעת הקצבה על חלק מהכסף.



החלטתי, איך מתקדמים מכאן?

מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ( הסוכן הפנסיוני שלכם) כדי שילווה אתכם בתהליך עזיבה העבודה ועד לקליטה בעבודה הבאה. במידה ותרצו ליווי מקצועי תוכלו להשאיר פרטים כאן> ואנו נשמח לעזור לכם עם שאלות נוספות.


במאמר הבא אפרט על תהליך טפסי סיום העסקה והנחיות להמשך, ואיך פודים את הפיצויים למי שזקוק להם.


קצת עלי

דדי לוי, מנכ"ל משותף ומנהל תיקים פנסיונים בסוכנות מדדים. מעל ל15 שנות ניסיון בענף, בעבר שכיר בבית ההשקעות דש אייפקס ומלמד סטטיסטיקה ושיטות מחקר באוניברסיטת רייכמן, דדי מתמחה בתחום ההשקעות בשוק ההון והשקעות אלטרנטיביות, וליווי לקוחות לעצמאות כלכלית. דדי הוא סוכן פנסיוני בעל רישיון ממשרד האוצר, תואר שני במשפטים מטעם אוניברסיטת בר אילן וחוקר באוניברסיטת חיפה.


הכותב הינו מנכ"ל משותף בחברת מדדים סוכנות לביטוח פנסיוני בע"מ.


אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page