top of page
  • תמונת הסופר/תאיתן מזרחי

ירידות בשוק ההון : משקיעים לטווח ארוך לא מתרגשים

מאת איתן מזרחי. פורסם 06.07.22


החציון הראשון לווה בירידות שערים הן בשוק המקומי והן בשווקים ברחבי העולם, וזאת לאחר שנתיים יפות עבור החסכונות המנוהלים.

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שפרצה ב24/02, הסנקציות שגררה מהעולם המערבי, לצד נזקי הקורונה שעדיין עמנו ובאה לידי ביטוי בעיקר עם הסגרים בסין לאחרונה, הובילו לעלייה חדה במחירי האנרגיה והסחורות אשר מימשו את החששות מהאצת שיעור האינפלציה.


סקירה חצי שנתית

הבנקים המרכזיים שצופים סטגפלציה,החלו ליישם מדיניות מוניטארית מצמצמת ע"י הגדלת שיעור הריבית (לייקר את עלות הכסף) במטרה לרסן את קצב עליית המחירים.

שיעור האינפלציה מתחילת השנה עומד על 4.1% בישראל, אירופה וארה"ב שיעור של בין 8-9 אחוזים לעומת הרף שהציבה כל ממשלה ברמה שנתית נמוך משמעותית (3% בישראל).

כפועל יוצא, ריבית בנק ישראל (אחרי הפד האמריקאי) הועלתה בשתי פעימות לשיעור 0.75% (בתחילת שנה עמדה על 0.1%) ובשבוע הבא צפוייה העלאה נוספת. זאת בהלימה לבנקים מרכזיים נוספים בעולם: הפד האמריקאי העלה את שיעור הריבית ב1.5% לרמה של 1.75% וגם כן צפויי לעלות עוד עד סוף 2022.

בגוש האירו מבינים קצת באיחור שאין מנוס ממדיניות זו ויחלו בהעלאת הריבית כבר החודש כאשר עד לסוף השנה, לראשונה מזה 10 שנים סביבת הריבית בגוש תהפוך להיות חיובית.

מי ירד ומי עלה?

נתחיל בחיוב סקטור האנרגיה שנהנה מהסנקציות שהושתו על הרוסים ומשבר האנרגיה בעקבותיו, הוביל לעליות שערים יפות בתחום זה בשוק המקומי נאמד בכ35%.

מדדי חברות ההייטק הנפגעות העיקריות בחציון הראשון מדד ת"א בלו טק ירד בכ20% ובעוד הנאסד"ק 100 ירד בכ26%.

תחום הבנייה נפגע גם כן מעליית הריבית, בשל עלויות המימון הגוברות ובכך השפעה על שווי הנכסים,מהעבר השני התייקרות המשכנתאות והפגיעה כפועל יוצא בביקוש לדירות הובילו לפגיעה בשיעור של כ-20% .


פערים בין השוק המקומי לשווקים בארה"ב ובאירופה

בשל נתונים מאקרו כלכליים יחסית טובים של ישראל והעלאת דירוג האשראי, הירידות בחציון הראשון של 2022 בשוק המקומי מתונות ביחס לשווקים באמריקה ובאירופה כפי שמוצג בגרף הבא:

*מקור: בלומברג.

סקירת מדדים מובילים (מתחילת שנה ועד ליוני 22)

מדד הS&P500 ירד בשיעור של 19.74%

יורוסטוקס 50 – ירד בשיעור של 19.78%

ת"א 35 – ירד בשיעור של 7.55%


אני מושקע בשוק ההון, מה עושים מפה?

"השקעה צריכה להימשך יותר מהזמן הנדרש למכונת הכביסה או לצמיחת הדשא. אם אתם מחפשים ריגושים, קחו 800 דולר וסעו ללאס וגאס" , וורן באפט"

ראשית ניכר כי משקיעים למודי נסיון מבעבר, ותנודתיות בשוק ההון אינה גורמת לתזוזות ניכרות והיקף הפדיונות לא משמעותי עד כה. ככלל אנו רואים שציבור המשקיעים יותר מתוחכם מבעבר ומגלה אורח רוח. בין אם מדובר בתחתית או לא, אנו מתחילים להבין שאנו לבטח יותר קרובים אליה.

לפיכך המלצתנו הרווחת הינה להתמיד בדרך, ולא לבצע שינויים דרמתיים ברמת הסיכון הקיימת במוצרי החיסכון והשקעה.


בעקבות השנתיים האחרונות אני מושקע במסלול מנייתי, מה עושים?

אנו ראינו גידול עצום בשינויי מסלולים לרמות סיכון גבוהות מהמקובל בתקופת הקורונה, משקיעים בחרו להשקיע במוצרים עם פרופיל מניות גבוה, במסלולי מניות שלפחות 75% מהנכסים הם מניות ומסלולים עוקבי מדד כמו הS&P500 מטבע הדברים, ההפסדים במסלולים אלו גדולים מההפסדים במסלול הכללי. דעתנו היא שהכל תלוי באסטרטגית השקעות ומטרות הכסף. למשיקיעים לטווח ארוך אנו ממליצים לראות את ההיסטוריה שמלמדת שגם בתקופת משבר הססטסטיקה בסוף מנצחת. והתשואות הממוצעות הם גבוהות לאורך זמן גם שכוללים את המשברים באמצע.


בגרף : תשואות מסלול S&P500 בעשר שנים האחרונות

מקור : investing


אני חוסך לטווח ארוך, האם לבצע שינויים?

מי שצריך את הכסף בטווח הקצר לקנות דירה- עדיף לו לא להיות בשוק ההון כרגע ומי שמשקיע לטווח ארוך- יכול להבין שיש גם ירידות לצד העליות בעתיד

בסופו של דבר הבחינה לפי אינטרוואלים מותאמת לקוח הוכיחה את עצמה כטובה ביותר למשקיע, ראינו במספר משברים שמי שהתאפק לא להוציא את הכסף, החזיר את ההשקעה ואף הרוויח מעבר.

למשקיעים שמצויים ברמת סיכון גבוהה והשילו שיעור לא מבוטל מומלץ לדבוק ברמת הסיכון בהנחה ורצים מרתון, כמובן שבהתקיים שינויים בטווחי הזמן יש צורך בביצוע התאמות וחשוב לבצע זאת ע"י איש מקצוע.


לקבלת סקירה מותאמת אישית ובדיקת תיק ההשקעות, פנו אלינו כאן>


קצת עלי

איתן מזרחי, מנכ"ל משותף ,מתכנן פיננסי ומנהל תחום פרישה בסוכנות מדדים. מעל ל15 שנות ניסיון בענף, בעבר מטפל אישית בבכירי בנק לאומי, ובהווה מרצה בתחום הפנסיוני, איתן מתמחה בליווי לקוחות לקראת פרישה תוך התחשבות בצרכי המבוטח, היבטי מיסוי, תכנון לגיל השלישי ופיננסים. איתן הוא סוכן פנסיוני בעל רישיון ממשרד האוצר, תואר שני MBA ותעודה מטעם איגוד המתכננים הפיננסים CFP.


אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page